„Pan Tadeusz” – Zachwyt czy rozczarowanie? Przedstaw swoje przemyślenia, porównując treść, formę, konstrukcję i język "Pana Tadeusza" - plan wypracowania - klp.pl
Streszczenia i opracowania lektur szkolnych klp klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
Wstęp
„Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza jest dziełem wybitnym, należącym do podstawowego kanonu literatury polskiej. O jego niepowtarzalności i wyjątkowości świadczy wiele czynników, spośród których należy uwzględnić treść dzieła, jego formę, konstrukcję i język.

Rozwinięcie
1. Treść:
a) utwór nawiązuje do ważnych i przełomowych wydarzeń z dziejów Polski – ukazuje Polskę w początkach XIX wieku, w czasach jej świetności, w przededniu kampanii napoleońskiej i rozbudzonych na nowo nadziei na odzyskanie niepodległości.

b) jednym z głównych wątków dzieła jest próba przygotowania powstania na Litwie przeciwko zaborcy.

c) „Pan Tadeusz” jest bardzo dobrym źródłem wiedzy na temat obyczajów, zwyczajów i kultury szlacheckiej w początkach XIX wieku – ratuje dawne czasy i narodową tradycję przed zapomnieniem.

d) Mickiewicz porusza kwestie istotne dla ojczyzny – odsłania wady ówczesnej szlachty, lecz zarazem widzi w jej zjednoczeniu nadzieję na odrodzenie państwa polskiego.

e) Soplicowo ukazane jest jako „mała ojczyzna”, centrum polskości, tradycji i obyczajów.

f) Autor opisuje piękno ziemi ojczystej.

g) „Pan Tadeusz” był utworem niezwykle ważnym dla ówczesnych odbiorców – przypominał o świetności Polski i napisany został „ku pokrzepieniu serc”.

h) Dzieło jest wyrazem tęsknoty poety za ojczyzną i miłości do niej.

i) „Pan Tadeusz” jest utworem ponadczasowym, poruszającym uniwersalną problematykę patriotyzmu, a miłość do ojczyzny jest nadrzędną wartością w życiu bohaterów.

2. Forma:
„Pan Tadeusz” określany jest mianem epopei narodowej i łączy w sobie cechy, charakterystyczne dla eposu. Wymień cechy.

3. Konstrukcja:
a) „Pan Tadeusz” jest utworem, składającym się z XII Ksiąg i „Epilogu”. Księgi przenoszą akcję dzieła w lata 1811-1812, „Epilog” ukazuje rzeczywistość lat trzydziestych XIX wieku z punktu widzenia poety-emigranta, tęskniącego za ojczyzną.

b) dzieło rozpoczyna inwokacja, skierowana do Litwy oraz do Matki Boskiej z prośbą o natchnienie

c) akcja utworu jest wartka, wielowątkowa, wydarzenia uporządkowane są chronologicznie.

d) narrator jest wszechobecny, wszechwiedzący, wyraża uczucia i poglądy autora, często bywa z nim utożsamiany. Jest również świadkiem i uczestnikiem zdarzeń.

e) bohaterem zbiorowym „Pana Tadeusza” jest szlachta polska, żyjąca w początkach XIX wieku. Mickiewicz stworzył również niezwykle wyraziste i silnie zindywidualizowane kreacje bohaterów jednostkowych, tworząc ich barwne portrety psychologiczne.

4. Język:
a) „Pan Tadeusz” jest utworem wierszowanym, sylabicznym, każdy wers składa się z trzynastu zgłosek.

b) język utworu zbliżony jest do mowy potocznej, często przybiera formę gawędy. Jest niezwykle plastyczny, barwny, obrazowy i żywy.

c) Mickiewicz doskonale oddał malarskość opisów przyrody ojczystej. Opisy natury charakteryzują się drobiazgowością, dbałością o szczegóły.

d) „Pan Tadeusz” wyróżnia się bogactwem środków stylistycznych: rozbudowanych porównań, metafor, epitetów.

e) pisany jest piękną staropolszczyzną, można odnaleźć w nim liczne archaizmy.

Zakończenie
Analizując „Pana Tadeusza” pod względem treści, formy, konstrukcji i języka można stwierdzić, że utwór jest arcydziełem. Zastanów się, dlaczego kolejne pokolenia czytają dzieło Mickiewicza i jaki jest jego odbiór.


Polecasz ten artykuł?TAK NIEUdostępnij


  Dowiedz się więcej
1  Pan Tadeusz - streszczenie „w pigułce”
2  ciekawostki
3  Rola Epilogu w „Panu Tadeuszu”



Komentarze: „Pan Tadeusz” – Zachwyt czy rozczarowanie? Przedstaw swoje przemyślenia, porównując treść, formę, konstrukcję i język "Pana Tadeusza" - plan wypracowania

Dodaj komentarz (komentarz może pojawić się w serwisie z opóźnieniem)
Imię:
Komentarz:
 





Streszczenia książek
Tagi: